Jemput LIKE page ini :))

Pengerah Jemari

Tentang Aku

Foto Saya
Suka menulis, dengar lagu, baca novel dan berangan.

Selasa, 30 Jun 2015

Saya dan Susu

Orang kata, makanan yang terbaik untuk bayi adalah susu ibu tapi tak semua ibu bertuah dapat berbuat begitu termasuk saya. Saya bersalin secara pembedahan. Jadi, saya tak berpeluang menyusukan anak saya sejurus dia dilahirkan. Malah, beberapa hari selepas dilahirkan barulah saya dipertemukan dengannya memandangkan kesihatan saya tak begitu memberangsangkan. Hal ini bermakna sejak lahir lagi dia sudah 'merasa' susu formula.

Pada suatu hari, tiba-tiba seorang misi datang kepada saya dan menyuruh saya memerah susu. Saya blur. Macam-macam soalan bermain dalam benak saya. Buat apa nak perah susu? Macam mana nak perah? Saya kata saya tak ada susu. Dan misi tu pun beredar. Esoknya, sekali lagi saya disuruh perah susu. Saya beritahu lagi yang saya tak ada susu. Misi tu tak puas hati lalu dia tolong perahkan untuk saya. Ternyata saya tak bercakap bohong. Memang tak ada!

Alhamdulillah, lepas dah beberapa kali pam, adalah juga susu walaupun sikit aje. Satu aun pun tak sampai. Huhu. Dah macam-macam produk cuba untuk banyakkan susu tapi tetap macam tu juga sampaikan rasa putus asa.

"Awak tak minum susu ke?" Tanya misi.
"Saya minum susu kotak Dutch Lady tu tapi cirit-birit," jawab saya.
"Cubalah susu tepung. Anmum ke..." Misi memberi cadangan.
"Baiklah." Saya akur sajalah.

Selepas membuat kajian dan perbandingan dalam Internet, saya buat keputusan untuk cuba susu Enfamama. Tapi susah pula nak jumpa. Puas suami pergi cari kat kedai, asyik habis stok aje. Laku sungguh susu ni ya. Akhirnya, suami jumpa kat sebuah farmasi. Tu pun tinggal satu aje katanya. Makanya, dengan semangat yang berkobar-kobar saya pun cuba minum susu tu. Rasa susu tu okey aje. Boleh telan. Tapi tak lama lepas tu, mulalah berlari ke tandas!

Entah sejak bila pula badan ni tak dapat minum susu padahal waktu kecik-kecik dulu okey aje minum susu. Bila buat kajian dalam Internet, memang ada orang yang tak boleh minum susu. Tapi daripada sumber tersebut, katanya boleh gantikan susu dengan produk tenusu lain macam keju, yogurt atau aiskrim.

Aiskrim tu macam best aje bunyinya (^______^)

Tapi suami kata aiskrim tu kan sejuk. Mana boleh makan. Kan tengah berpantang lagi T_______T

Khamis, 4 Jun 2015

Saya Kini Seorang Ibu (^_____^)

3 JUN 2015


Sepatutnya tarikh ini adalah tarikh saya dijangka bersalin. Tapi atas kehendak takdir, saya selamat melahirkan seorang bayi lelaki seberat 1.985 kilogram pada 27 April 2015 melalui pembedahan. Kira-kira sebulan lebih awal.

Sehari selepas menghadiri pesta buku di PWTC yakni hari sabtu, badan saya terasa penat sangat. Justeru, saya hanya menghabiskan masa berehat di rumah pada keesokan harinya. Mana tak penat, sepanjang hari saya berjalan tanpa rehat berjumpa dengan kawan-kawan. Antaranya, Ratu Bulan, Maria Kajiwa, Nadir Shazly dan editor Ana Muslim, Yana. Mungkin inilah balasannya apabila melawan cakap suami. Suami tak bagi pergi tapi degil nak pergi juga T____T

Lebih teruk lagi, saya mengalami sakit kepala yang teramat sangat pada pagi Isnin. Rasa macam saya akan menemui ajal pada hari itu. Memang tak tahan sangat. Sangka saya, mungkin saya kepenatan dan tak cukup tidur. Jadi, saya beritahu suami yang saya mahu tidur dulu kerana sepatutnya saya perlu ke klinik kesihatan untuk pemeriksaan bulanan pagi itu. Selepas itu saya dah tak ingat apa-apa.

Sejurus saya buka mata, saya lihat wajah suami saya dan dia beritahu baby sudah keluar. Saya kehairanan. Macam-macam soalan bermain dalam kepala.


"Baby dah keluar?"
"Macam mana pula baby boleh keluar?"
"Bukan ke masih belum cukup 9 bulan?"


Menurut cerita suami saya, saya tak sedarkan diri. Justeru, saya dikejarkan ke hospital dengan menaiki ambulans. Doktor cakap saya perlu dibedah segera demi keselamatan diri saya dan bayi dalam kandungan kerana saya mengalami eklampsia (sila google). Saya pernah dengar perkataan ini ketika membuat kajian tentang kehamilan tapi tak pernah terfikir perkara ini akan berlaku kepada saya.


Apa-apa pun, syukur alhamdulillah semuanya sudah selamat. Baby pun sudah berusia 38 hari (1 bulan 8 hari) hari ini. Hal ini bermakna ada 6 hari saja lagi untuk berpantang. Yeay!


Apa? Kena berpantang 100 hari?


Tidak!!!

Ahad, 29 Mac 2015

30

Alhamdulillah, hari ini genaplah usia saya 30 tahun. Terasa tua pula. Ahak~ Sepatutnya kehidupan waktu usia begini sudah boleh dianggap stabil tapi walau apa-apa pun, saya bersyukur masih punya ibu bapa, adik-beradik, suami dan anak yang bakal lahir (setelah hampir dua tahun berkahwin) serta kerjaya tetap.

Sejujurnya, saya bukanlah orang yang gemar menyambut hari lahir sendiri. Ada orang ingat dan kirim ucapan pun sudah memadai bagi saya. Tapi memandangkan suami beria-ia nak belanja, maka saya pun cadangkan kami pergi tengok wayang. Tapi dalam keadaan berbadan dua ni, mestilah tak boleh tengok cerita seram-seram T____T

Jadi, kami tengok cerita kartun ajelah. Walaupun cerita kartun tapi tetap ada mesej yang ingin disampaikan. Entah kenapa mengalir juga air mata bila tengok cerita ni. Anak dalam perut pula asyik tendang-tendang sepanjang cerita. Sama ada dia suka atau bunyi yang kuat tu mengganggu dia. Hee~




Selasa, 3 Februari 2015

Sekitar PBS 2015 di SACC

Alhamdulillah, hari ini saya berkesempatan singgah di SACC untuk turut merasai kemeriahan Pesta Buku Selangor yang sedang berlangsung di sana. Tapi saya tak beli banyak buku pun. Cuma beli 2 buah novel di booth KaryaSeni sambil menjenguk novel Cinta Gantung di sana. Selebihnya buku-buku yang dipesan oleh suami. Ada 2 buah novel yang saya beli sebelum ini pun belum sempat dibaca. Sibuk sangatlah konon T____T

Rasanya stok novel Cinta Gantung pun dah tak banyak. Ada dalam 10 buah aje tadi. Harap-harap akan diulang cetak. Amin.





Selesai membeli buku, saya jalan-jalan tengok booth lain. Singgah di booth Ana Muslim. Tak nampak pula Aina, Wawa ataupun Najihah. Hmm.... Lalu saya bawa diri ke booth-booth lain. Kut-kut ada orang yang saya kenal. Sayangnya, tak ada muka yang saya kenal.

Makanya, saya pun buat keputusan untuk balik.


Sekian.

Rabu, 28 Januari 2015

Pesta Buku Selangor 2015

Assalamualaikum.

Alhamdulillah, kita bertemu pada tahun baru 2015 walaupun sudah masuk hari yang ke-28. Hee~ Maklum saja, tak ada apa yang nak diupdate. Novel baru pun tak ada. Konon nak siapkan sebelum tahun 2015 menjelma. Tup, tup, dah nak masuk bulan dua dah pun tapi manuskrip masih tak siap-siap padahal cuma tinggal kurang 100 muka surat saja lagi T_____T

Apa-apa pun, insya-Allah saya akan cuba siapkan dalam tahun ini juga. Agak-agak, masa tengah berpantang boleh mengadap laptop tak ya? \^o^/ Eh, macam ada masa saja nak mengadap laptop waktu tu. Sekarang pun laptop terbiar saja tak berusik. Harap-harap sebelum bulan enam ini dapatlah siapkan satu manuskrip.

Ha, sementara tunggu manuskrip tu siap, bagi sesiapa yang belum pernah baca novel saya, bolehlah dapatkan di Pesta Buku Selangor yang akan berlangsung pada 29 Januari ini (yakni esok) sampailah 8 Februari nanti. Memang sesuai sangat buat pesta buku waktu orang dah dapat gaji ni, kan?

 

 
Rasa macam baru saja lagi Pesta Buku Selangor 2014 berlangsung, tup, tup, dah tahun 2015 pula? Macam biasa, Pesta Buku Selangor akan diadakan di Pusat Konvensyen Shah Alam (SACC). Jadi, orang-orang Shah Alam, jangan lupa datang! (^_____^)

Rabu, 10 Disember 2014

Ekspo Buku Malaysia 2014

Assalamualaikum!

Hari ini sudah 10 Disember 2014! Hal ini bermakna Ekspo Buku Malaysia sudah bermula di PWTC! Bagi yang belum tahu, ekspo ini akan diadakan selama 4 hari iaitu bermula pada hari ini hingga 14 Disember nanti.

Seperti biasa, pelbagai diskaun dan hadiah menarik menanti para pengunjung. Walaupun baru hari pertama, kelihatan ramai juga pengunjung. Mungkin kerana masih dalam waktu cuti sekolah. Eh, saya tak pergi. Cuma tengok dalam Facebook penerbit KaryaSeni saja. Hee~

Buat masa ini, saya belum pasti sama ada saya akan pergi ke sana atau tidak. Bergantung pada kesihatan. Saya pun hampir confuse sebenarnya sebab banyak sangat pesta buku tahun ini. Apatah lagi dengan keadaan sekarang, saya sudah kurang berjalan. Jadi, bukan semua pesta buku saya dapat pergi.

Kalau anda nak tahu apa kelainan pesta buku yang ni, kenalah datang sendiri tengok ya.

Ahad, 23 November 2014

Jualan Buku Akhir Tahun 2014

Assalamualaikum.

Bermula 20 November yang lalu, suatu pesta buku atau lebih dikenali dengan Jualan Buku Akhir Tahun 2014 telah pun berlangsung di Dewan 6, KLCC sehingga 23 November iaitu hari ini. Cadangnya nak pergi jenguk sekejap tapi suami saya kata jauh kalau saya nak berjalan ke sana dengan keadaan sekarang. Jadi, terpaksalah kirim gambar sahaja. Sob... sob...
 
Ha, ini novel Cinta Gantung di booth KaryaSeni dan Penulisan2u. Kepada pembaca yang singgah ke sana, bolehlah dapatkan novel ini dengan harga istimewa. Dengar-dengarnya, ada diskaun hebat!
 
 
Novel Cinta Gantung di booth Pen2u
 
 
Selain novel Cinta Gantung, khabarnya dua buah novel remaja saya iaitu Budak SMART dan Pemuja Rahsia juga ada dijual di sana yakni di booth Gemilang Publishing. Kepada pembaca yang masih tercari-cari akan novel-novel ini, bolehlah dapatkannya di sana ya.
 
 
Novel Budak SMART dan Pemuja Rahsia di booth Gemilang Publishing
 
 
Dengar kata, Ana Muslim pun ada buka booth di sana. Jadi, bagi pembaca novel kanak-kanak, jangan lupa dapatkan novel kanak-kanak saya yang berjudul Aina Masuk Asrama, Mama Sayang Wawa dan Aku Nombor Satu di booth Ana Muslim ya.