Jemput LIKE page ini :))

Pengerah Jemari

Tentang Aku

Foto Saya
Suka menulis, dengar lagu, baca novel dan berangan.

Ahad, 26 Oktober 2014

KS dan Pen2u di Karnival Jom Heboh

Assalamualaikum.

Wah, lama betul saya tak update blog ini! Maklumlah, agak kurang sihat sejak kebelakangan ini. Ini pun baru baik daripada demam sejak Khamis yang lalu.
 
Dah dekat sebulan juga saya tak buka laptop. Hanya baru-baru ini baru ada mood nak buka laptop. Sempat juga menaip sebuah cerpen tapi masih belum digilap sepenuhnya. Hanya menaip apa-apa yang ada dalam kepala pada waktu itu.
 
Bulan ini masuk 9 bulan novel Cinta Gantung berada di pasaran. Alhamdulillah, menerusi surat yang diterima daripada pihak Penulisan2u semalam, sambutan terhadap novel ini sangat menggalakkan. Terima kasih kepada pembaca yang menyokong novel ini meskipun konfliknya tidaklah terlalu berat dan mungkin agak 'keanak-anakkan' bagi sesetengah pembaca.
 
Oh ya, buat anda yang masih belum memiliki novel Cinta Gantung, anda berpeluang mendapatkannya di beberapa karnival yang akan disertai oleh pihak Penulisan2u dan KaryaSeni.
 






Menurut bos besar KaryaSeni, pihak Penulisan2u dan KaryaSeni juga akan memeriahkan Karnival Jom Heboh di Selangor dan Kedah nanti. Jadi, jangan lupa singgah di booth kami ya (^____^)

Sabtu, 30 Ogos 2014

Pesta Buku Selangor 2014

Pesta Buku Selangor 2014 di SACC, Shah Alam sudah pun bermula semalam. Saya sempat ke sana sekejap sahaja memandangkan ada hal penting. Saya sempat 'memborong' beberapa buah novel di KaryaSeni dan kedai buku Online Bookseller. Antaranya ialah Projek Memikat Suami (Hanina Abdullah), Meh Sandarkan Padaku (Aifa Batrisya), Sejak Kita Bertemu (Camellia), Rahsia Gadis VIP (Maria Kajiwa) dan Lamaran Untuk Teman Hati (Wawa Taufik).
 
Novel Projek Memikat Suami dan Sejak Kita Bertemu sebenarnya saya nak hadiahkan kepada seorang kawan ofis yang akan berkahwin pada hari ini. Hehe~ Tak pernah dibuat orang bagi hadiah novel untuk hadiah kahwin! Tapi saya dah sediakan satu hadiah lagi yang sesuai untuk orang yang baru mendirikan rumah tangga. Hee~
 
Kepada sesiapa yang ingin berkunjung ke SACC, novel-novel saya boleh didapati di booth KaryaSeni (Cinta Gantung) dan Ana Muslim (Aina Masuk Asrama, Mama Sayang Wawa dan Aku Nombor Satu).
 
 
Gambar-gambar yang sempat diambil.
 
 
Berikut adalah lokasi booth KaryaSeni dan Ana Muslim.


Booth KaryaSeni dan Penulisan2u

Booth Ana Muslim
 
 
Pesta buku ini akan berlangsung lebih kurang selama 10 hari. Jadi, jangan lepaskan peluang untuk ke SACC yang terletak bersebelahan dengan Kompleks PKNS dan berdepan dengan SACC Mall. Dengar khabar, pelakon pun ada di sana.

Khamis, 21 Ogos 2014

Pengalaman berada di konti Putra FM

Seawal jam 9:00 pagi lagi saya dan suami sudah bertolak ke Serdang untuk menghadiri sesi temubual di radio Putra FM milik UPM. Kami bertolak awal supaya tak terperangkap dalam kesesakan lalu lintas dan sebagai langkah persediaan awal.

Tup, tup, dalam pukul 10:00 pagi kami sudah sampai di Serdang. Jadi, kami singgah di The Mines dulu sebab saya nak beli sedikit cenderahati untuk staf Putra FM. Lepas tu kami terus bertolak ke UPM mencari Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi. Dengan adanya bantuan GPS, perjalanan kami sangat lancar.

 
Okey, sebenarnya tak adalah lancar sangat pun. Ada juga salah masuk lorong dan terpaksa patah balik. Ha, itulah gunanya keluar awal. Hehe~ Waktu kami tiba di Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi pun, jam baru menunjukkan 10:30 pagi. Jadi, kami membuat keputusan untuk mencari stesen radio Putra FM sambil berjalan-jalan di sekitar fakulti.

Dipendekkan cerita, waktu tu saya memang dah nervous. Masa tulah perut nak sakit, jantung berdegup kencang, badan rasa tak sihat... macam ada rama-rama dalam perut. Tapi masih duduk relaks sambil main WhatsApp dan Facebook (sanggup buat data plan untuk sehari semata-mata nak update Facebook). Hee~

 
Pukul 11:30 pagi, kami terus pergi ke konti untuk berjumpa dengan staf Putra FM. Borak-borak sementara menunggu jam 12:00 tengah hari. Tiga minit sebelum pukul 12:00, dia orang dah panggil masuk konti. Mulalah nervous balik!

 
Saya tak tahu apa yang saya 'merapu' sepanjang temubual berlangsung. Semuanya saya cakap secara spontan aje. Mungkin sebab tu ada ayat yang berterabur. Saya cuma berdoa mudah-mudahan temubual cepat berlalu. Hehe~


Apa-apa pun, ini merupakan pengalaman baru buat saya. Terima kasih kepada pihak KaryaSeni dan Penulisan2u yang sudi memberikan ruang dan peluang kepada saya serta pihak Putra FM sendiri yang memberi layanan yang baik.

Oh, rupa-rupanya DJ tu orang kampung saya juga dan bekas pelajar UiTM! Sama-sama orang Kuantan tapi berjumpa di Serdang. Sama-sama pelajar UiTM tapi berjumpa di UPM. Hee~

Selasa, 19 Ogos 2014

Temu Bual dalam Novel di Putra

 
Tarikh: 21 Ogos 2014
Hari: Khamis
Masa: 12:00 tengah hari hingga 1:00 petang
 
Boleh dengar di putrafm.upm.edu.my
Alamat e-mail ini terproteksi dari bot spam, Anda harus mengaktifkan Javascript untuk melihatnya.
 
Hai, rasa nervous pulak! Walaupun waktu belajar kat UiTM Shah Alam dulu pernah jugak merasa jadi DJ untuk assignment Broadcast Production. Hehe~

Isnin, 4 Ogos 2014

Cerita Raya

Cuti raya dah habis. Ramai yang dah kembali bekerja. Untuk mengelakkan kesesakan jalan raya, saya dan suami pulang awal sedikit ke Shah Alam. Maka, pagi hari Sabtu kami sudah bertolak pulang ke tempat mencari rezeki.
 
Memandangkan sebelum balik kampung hari tu, tak sempat nak kemas rumah, maka dua hari cuti yang ada digunakan untuk mengemas rumah. Saya juga sempat menyiapkan dua jenis kuih untuk dibawa ke ofis. Dulu beli tepung tak ingat dunia, dah macam orang nak berniaga. So, sekarang terpaksalah menghabiskan tepung-tepung tu.
 
Untuk menebus ketidakpuasan hati saya, saya buat semula kuih semperit. Kali ini saya ikut saranan mak cik supaya menggaulkan kesemua bahan untuk mengelakkan mentega dan gula kembang supaya bila bakar nanti kuih tak kembang. Alhamdulillah, hasilnya dapat 'bunga' yang cantik sedikit daripada hari tu. Rasanya pun mirip dengan semperit yang biasa mak cik saya buat. Yeay! Mak cik sarankan saya buat sampai mahir.


Semperit Mak Busu :p
 
Malamnya pula saya cuba satu resepi baru. Senang aje! Caranya sama macam buat kuih Cornflakes Coklat tapi menggunakan coklat putih dan tambahkan beberapa bahan lain seperti badam dan kismis. Resepi asal ada letak kuaci dan bijan tapi saya tak letak sebab tak berapa gemar.
 
Mutiara Coklat Kekacang (Kelas kan namanya?)
 
 
Bila bawak pergi ofis, ramai yang kata sedap. Belum sampai waktu balik dah habis. Ada yang cari resepi ni dalam Internet. Hmm, saya tak pasti sama ada resepi kuih ni ada dalam Internet atau tak sebab saya ambil resepi kuih ni dari belakang kotak Cornflakes kat rumah mak abah masa raya hari tu. Hee~


 
Termasuk dua jenis kuih ni, maka ada enam jenis kuih yang saya buat tahun ini. Dan kuih yang paling menjadi kegemaran keluarga saya ialah...

CORNFLAKES COKLAT
(Walaupun ada dua balang tapi tetap habis dulu.)

Tempat kedua...
BISKUT JEJARI COKLAT


Kedua-dua kuih ni tak perlu guna oven. Mungkin sebab guna coklat Beryl, tu yang semua orang suka. Ahak~ Untuk kuih Mutiara Coklat Kekacang pun saya guna jenama Beryl. Agaknya kalau saya bawak balik kuih ni, mesti kuih ni pun keluarga saya suka :)

Ahad, 27 Julai 2014

Lima Saja!

Alhamdulillah, kita sudah sampai ke hari terakhir bulan Ramadan. Pasti ibu-ibu dan para isteri sedang sibuk di dapur menyediakan kuih raya dan juadah sempena hari raya esok.
 
Raya tahun ini saya lebih menumpukan pada kuih raya. Baju raya pun saya tak beli. Entah kenapa tahun ini macam tak rasa nak beli baju raya. Tup, tup, ada seorang kawan cakap baju yang saya hantar untuk dijahit sudah siap. Eh, bukan lepas raya ke? Patutlah saya tak rasa nak beli baju raya, rupa-rupanya baju dah siap. Hee~
 
Pasal kuih raya pula, sebelum ini saya beli saja tapi tahun ini saya nak buat kelainan. Jadi, saya buat sendiri. Walaupun asyik tak jadi saja tapi saya cuba lagi dan buat research dalam Internet sambil tanya kawan-kawan yang biasa buat kuih.
 
Dan akhirnya, saya berjaya buat 5 jenis kuih raya! Dua jenis tidak menggunakan oven dan tiga jenis menggunakan oven. Yeay!
 
 
Cornflakes Coklat
 
 
Biskut Jejari Coklat
 
 
Semperit Pandan
 
 
Semperit
 
 
Kuih Sarang Semut
 
 
Kesemua resepi saya rujuk dalam Internet. Antara kelima-lima kuih ini, Cornflakes Coklat dan Biskut Jejari Coklat paling senang nak buat sebab tak perlu guna oven. Resepi Semperit Pandan pula saya ambil daripada Resepi Planta dalam YouTube. Klik di sini. Kali pertama cuba terus jadi! Hee~
 
Kuih yang paling susah nak buat pula ialah kuih semperit. Banyak kali buat masih tak jadi-jadi. Ada juga saya tanyakan kepada mak saudara saya dan mak saudara suami tentang resepinya. Begitulah hasilnya. Masih belum sempurna tapi bolehlah dimakan.
 
Kuih sarang semut pula percubaan kedua baru jadi. Kena pandai bermain dengan suhu oven. Alhamdulillah, menjadi juga akhirnya.
 
Eh, rasanya ada satu jenis lagi iaitu Biskut Nestle Cornflakes Klasik tapi adik lelaki saya sudah 'culik' satu balang. Maka, tinggal lima sajalah.
 
Sebenarnya ada beberapa jenis kuih lagi yang saya tak sempat nak cuba. Mungkin lepas balik dari kampung boleh cuba buat. Kuih-kuih ini saya akan bawa balik ke kampung pada hari raya pertama (^_____^)
 
Untuk anda, Selamat Hari Raya Aidilfitri. Maaf zahir dan batin...

Selasa, 15 Julai 2014

Senangnya Memasak

Kakak saya yang sulung kata saya semakin rajin memasak sejak dah kahwin ni. Yalah, mestilah rajin sebab dah ada suami. Lagipun dapur kat rumah tu saya yang punya, jadi suka hatilah nak buat apa-apa pun. Nak tunggang terbalik pun, tak ada siapa yang nak marah. Hehe~
 
Dulu saya rasa memasak ni susah. Nak kena ingat bahan dan terpaksa berpanas di dapur. Tapi bila tengok resepi dalam Internet, senang aje rupanya.
 
Okey, salah satu tip yang saya guna bila nak cari resepi dalam Internet, taipkan perkataan 'mudah' di hujung nama resepi. Ayam masak merah mudah, sayur campur mudah, siakap masam manis mudah... Ha, maka resepi yang ditunjukkan memang mudah dan senang nak buat!
 
 
Siakap Masam Manis
 
 
Ini menu berbuka saya dan suami semalam. Selalu baca nama menu ni dalam novel. Sedap sangat ke? Tu yang rasa nak cuba. Bila dah cuba, rasa nak makan lagi sampai suami komplen. Mahal katanya. Kalau makan selalu, boleh bankrap. Huhu~ 
 
Jadi, saya pun cadangkan kita orang masak sendiri. Hanya perlukan seekor ikan siakap, cili padi, bawang, halia, sos cili, sos tomato, air, nenas, tomato, garam, gula dan sedikit serbuk kunyit untuk menggoreng ikan. Senang aje, kan?

Sebelum tu pun saya masih sempat buat Kuih Buah Melaka. Hanya campurkan tepung pulut dengan air pandan dan pewarna hijau. Masak dalam periuk kemudian gaulkan dengan kelapa parut.
 
Kuih Buah Melaka
 
Jadi, siapa kata memasak itu susah?