Jemput LIKE page ini :))

Pengerah Jemari

Tentang Aku

Foto saya
Suka menulis, dengar lagu, baca novel dan berangan.

Sabtu, 7 Mac 2020

Akan terbit sempena PBAKL 2020!

Setelah lima tahun tak ada novel baharu...

Yes, I'm back!



“AWAK kena paksa kahwin dengan mak awak?” soal Aulia seraya memandang wajah Sufian tanpa berkelip. Seolah-olah dengan berbuat begitu, dia dapat membaca fikiran Sufian.
            Sufian tersengih lalu menggeleng.
            “Atau awak akan mewarisi harta tapi awak kena kahwin dulu baru harta tu akan jadi hak awak?” Aulia menebak lagi.
            Sufian menggeleng lagi.
            “Ada perempuan kejar awak dan awak terpaksa kahwin untuk buat dia putus asa dengan awak?”
            Sufian tertawa kecil.
            “Awak ni mesti banyak sangat baca novel, kan?” Sufian mengembalikan soalan kepada Aulia. “Saya tahulah awak ni penulis tapi semua tekaan awak tadi tak ada satu pun yang betul.”
            Aulia mencemik.
“Habis tu, kenapa tiba-tiba saja awak ajak saya kahwin pula?” soal Aulia tak puas hati. Kalau semua alasan yang dia utarakan tadi bukan sebabnya, habis tu sebab apa lagi?
            “Awak tak sudi ke?” Sufian menjungkit sebelah keningnya.


*****

“Jom kita dating!”
            Bulat mata Aulia mendengar ayat yang dilontarkan oleh Sufian. Dating? Sufian ingat mereka masih muda remaja ke nak dating segala bagai? Lagipun, bukan ke pasangan yang bercinta sahaja yang keluar dating?
            “Awak merepek apa ni? Bila pula kita ni bercinta?” marah Aulia namun masih dalam nada yang perlahan.
            “Dah saya ajak awak kahwin, awak tak nak. Jadi, apa kata kalau kita dating dulu? Kenal-kenal, nak?” Sufian memandang Aulia tanpa berkelip menunjukkan yang dia serius dengan kata-katanya.
            Aulia mati kata. Kalau dilihat dari segi luaran, Sufian nampak macam orang alim-alim. Tapi, dia tidak sangka pula Sufian pandai hendak dating-dating juga.
            “Saya tak ada masa nak dating.”


*****


“Siapa yang bagi bunga tu?” Tiba-tiba, Sufian bersuara. Ada cemburu dalam nada suaranya.
            “Bukan awak ke yang bagi?” Sengaja Aulia bertanya kembali.
            “Taklah, saya tak mainlah bagi-bagi bunga, coklat atau hadiah ni. Kalau saya suka seseorang tu, saya cakap saja terus pada orang tu...” ujar Sufian selamba.
            Aulia mencemik.
“Lagipun...” Sufian menggantung ayatnya.
“Lagipun, apa?” Aulia menoleh mencari wajah Sufian yang lebih tinggi daripadanya. Kalau berdiri sebelah, dia cuma separas bahu Sufian sahaja.
            “Bukan ke saya dah bagi hati saya dekat awak? Buat apa saya nak bagi bunga lagi?” Sufian berbisik dekat dengan telinganya.
Perbuatan Sufian yang tidak dijangka itu membuatkan Aulia kaku di situ. 

Tiada ulasan: