Jemput LIKE page ini :))

Pengerah Jemari

Tentang Aku

Foto saya
Suka menulis, dengar lagu, baca novel dan berangan.

Khamis, 26 November 2020

Di Sebalik Tabir: Puaka Tandas Sekolah

Puaka Tandas Sekolah (Penerbit X)

Last saya tulis cerpen Disember 2019 dalam komik Lawak Budak Sekolah, Mana Papa? terbitan Komik M. Kali ni, sekali lagi saya menulis bersama satu lagi jenama di bawah PTS iaitu Penerbit X.

Sebenarnya tak terfikir pun boleh menulis cerita seram. Pada awalnya, saya saja-saja e-mel tuan editor untuk tahu pasal manuskrip cerita remaja. Tapi tak lama kemudian, tuan editor mesej saya di Facebook dan bertanyakan sama ada saya berminat nak tulis cerpen seram ni.

Mula-mula tu memanglah macam tak yakin sebab dulu pernah juga cuba tulis cerita seram bersama rakan-rakan penulis yang lain tapi sudahnya habuk pun tak ada! Macam mana nak tulis kalau baru bayangkan aje dah naik bulu roma!

Lepas fikir-fikir, akhirnya saya buat keputusan untuk sahut cabaran ini! Maka, bermulalah sesi perah otak untuk cari idea memandangkan tuan editor kata tak nak cerita hantu yang balas dendam atau hantu yang saja-saja kacau orang. Bayangkan betapa banyaknya buku seram yang perlu dihadam termasuk komik semata-mata nak tulis cerpen ni. Tak cukup pula tu, paksa diri tengok cerita-cerita seram untuk kaji idea dan jalan cerita genre ini.


Siri Puaka terbitan Penerbit X


Cabaran tulis cerita seram ni ialah saya tak ada pengalaman seram walaupun pernah duduk asrama waktu kat UiTM dulu. So, susah sikit nak dapat feel. Tapi bila dah dapat feel, dengar bunyi air menitik dekat bilik air pun dah terkejut! Kadang-kadang sampai terbawa-bawa dalam mimpi!

Sebelum siri puaka ini terbit, sepatutnya ada novel mini saya yang terbit sempena pesta buku tapi disebabkan PKP, penerbitan novel mini itu terpaksa ditangguhkan. Tup, tup, Puaka Tandas Sekolah ini pula yang terbit dulu! Harapnya lepas ni tuan editor masih sudi terima cerpen saya untuk siri puaka ni...

Tiada ulasan: