Jemput LIKE page ini :))

Pengerah Jemari

Tentang Aku

Foto saya
Suka menulis, dengar lagu, baca novel dan berangan.

Sabtu, 21 Februari 2009

Perihal Nama Pena

Aku rasa penggunaan nama pena bukanlah perkara baru dalam industri penerbitan buku. Majoriti penulis di Malaysia menggunakan nama pena. Persoalannya, betul ke penulis yang menggunakan nama pena ni tak jujur dengan pembaca?

Aku sendiri menggunakan nama pena atas alasan aku tidak mahu orang mengenali aku sebagai aku. Aku tidak mahu kawan-kawan aku tahu siapa Ilmar Imia kerana bila mereka tahu akan timbul soal menjaga hati. Aku tahu ada sesetengah kawan aku yang serba salah apabila aku meminta pendapat mereka tentang karya aku. Dah nama pun komen, mestilah ada yang bagus dan tak bagus kan? Aku tak kisah kalau orang nak kata cerita aku membosankan ke ataupun tak bagus. Cuma bagi tahulah sebab apa dan apa yang harus diperbaiki. Bukan sebab mereka tak suka dengan hero ataupun heroin cerita tu!

Salah satu lagi sebab aku menggunakan nama pena kerana aku rasa nama pena ni lebih catchy daripada nama sebenar aku. Bukan nak kata nama sebenar aku tak bagus. Aku suka nama yang mak dan abah bagi cuma aku mahu mencipta satu identiti untuk karya aku. Sebab bila di alam maya, aku guna nama pena lain. Dalam penulisan, aku guna nama lain. Kira macam branding lah ... haha ... Walau bagaimanapun, nama pena aku tetap tak jauh beza dengan nama sebenar aku kerana aku mahukan nama yang dekat dengan diri aku. Kalau kau orang pandai, mesti kau orang dapat agak nama betul aku kan? :D (kalau tahu, diam-diam aja la)

1 ulasan:

MaY_LiN berkata...

hehe..akak tau name awk..
huhu..
nway.gud luck dear..