Jemput LIKE page ini :))

Pengerah Jemari

Tentang Aku

Foto saya
Suka menulis, dengar lagu, baca novel dan berangan.

Isnin, 30 Mac 2009

Ya, Aku Bukan Siapa-siapa

Bila aku dah pandai buat blog sendiri ni, aku rasa aku dah lama tak hantar cerpen ataupun novel aku di penulisan2u. Pertama, sebab dia lambat nak upload. Aku buat blog sendiri pun sebab blog tu lambat. Kedua, aku rasa tersinggung dan sakit hati dengan sesetengah tukang komen yang berasa diri mereka sangat bagus! Lalu aku membawa diri dan membuka blog 'Cinta Ilmar Imia'.

Walaupun pembacanya tidak seramai di penulisan2u tetapi di sini aku lebih merasai kepuasan dan dapat menilai sendiri penulisan aku melalui komen-komen yang betul-betul membina, bukannya menjatuhkan. Lagipun, aku percaya orang yang melayari blog aku pastilah sebab mereka sukakan cerita aku kerana aku belum jumpa lagi tukang komen yang menyakitkan hati dalam blog aku seperti di penulisan2u.

Tidakkah kau tahu penulis itu juga manusia yang punya suara untuk dilontarkan? Jika tukang komen boleh mengata karya penulis sesuka hati, kenapa pula penulis tidak boleh membidasnya? Penulis lain mungkin mempunyai tahap kesabaran yang tinggi bila karya mereka dikritik habis-habisan tapi bukan aku. Aku tahu aku bukan penulis yang bagus tapi kau juga bukan pengkritik yang bagus!

Beginilah selalunya manusia. Bila mereka sukakan karya kita, mereka akan memuji melambung-lambung tetapi bila karya kita dirasakan seperti sampah maka akan terhamburlah segala caci maki yang menggunung. Bila kita bukan siapa-siapa, orang langsung tidak memandang tetapi bila kita sudah punya nama dan become somebody, maka berebut-rebutlah mereka untuk mendekati. Tepuk dada, tanya selera.


*ada kalanya aku pun rasa macam nak delete aje blog novel aku...

3 ulasan:

MaY_LiN berkata...

ala..xnkla delete..
cian akak...tiap2 hr jgk..
cume silent mode jer..

Ilmar Imia berkata...

masih pk2 :(

RATU BULAN NOVELIS berkata...

adat resam penulis blog selalu kena kutuk...