Jemput LIKE page ini :))

Pengerah Jemari

Tentang Aku

Foto saya
Suka menulis, dengar lagu, baca novel dan berangan.

Sabtu, 1 Mei 2010

Aku Struggle

Hari ni sepatutnya semua pekerja bercuti tapi aku tak. Walaupun tak payah datang ofis tapi tetap kena buat kerja kat rumah. Kerja apa lagi, siapkan manuskriplah. Mesti ada yang tertanya-tanya apalah yang susah sangat nak siapkan manuskrip tu, kan? Oho, nak kata senang sangat pun tak. Nak kata susah sangat pun tak. Yang pasti, nak buat manuskrip ni bukannya setakat tulis sekali harung, lepas tu terus hantar. Nak buat karangan pun kena rangka isi cerita, ini kan pula manuskrip novel yang panjang berjela.

Dalam bab ni, aku setuju dengan Kak Maria. Untuk pastikan yang manuskrip kita tu terbaik dan mempunyai kesalahan ejaan dan tatabahasa yang seminimum mungkin, penulis kena baca dan semak balik manuskrip tu berulang-ulang kali sebelum hantar kepada editor. Tapi janganlah tiap-tiap kali semak, tiap-tiap kali tu juga nak tukar cerita. Kalau macam tu, bilalah manuskrip tu nak siap? Haish!

Dalam kes aku ni, bukan sebab masalah nak tukar cerita tapi pasal nama watak dan beberapa nama lain dalam novel ni. Ya, nama watak pun kena pilih juga sebab kalau boleh aku tak nak nama watak dalam novel aku sama dengan nama watak dalam novel-novel lain. Kalau boleh, aku nak guna nama yang jarang-jarang orang guna ataupun tak pernah guna langsung.

Dari segi jalan cerita pula, aku dah cuba perbaiki berdasarkan kritikan dan saranan dua orang pengkritik yakni seorang editor yang berpengalaman dan seorang lagi kawan baik aku yang suka mengkritik novel aku...hehe... Jadi, jalan ceritanya agak berbeza sikit dengan versi e-novel. Harap-harap aku dapat siapkan manuskrip ni cepat. Jadi, lepas tu bolehlah aku fokus pada novel untuk Fathi Ramli pula.

2 ulasan:

MaY_LiN berkata...

tamau malas2..
kawan akak tanye..
yang budak smart tu tamau wat smbgn ke...

Ilmar Imia @ Fathi Ramli berkata...

hehe... mau2 tapi baru sampai bab dua. Rangka cerita dah ada tapi idea nak mengarang yang blum datang...huhu