Jemput LIKE page ini :))

Pengerah Jemari

Tentang Aku

Foto saya
Suka menulis, dengar lagu, baca novel dan berangan.

Khamis, 23 September 2010

Lelaki Berkasut Merah yang Gilakan PSP

Dalam sibuk mengusahakan sebuah manuskrip, aku masih sempat membaca dua buah novel yang berlainan genre ini. Tetapi belum habis baca lagi kerana aku sudah berazam hendak menghabiskan manuskrip ini sebelum akhir tahun ini sebelum melangsaikan sebuah lagi manuskrip yang aku hutang dengan sebuah syarikat penerbitan. Huhu.


Jamal bin Lomo lelaki yang punyai masa silam yang gelap, memiliki sebuah kotak hitam yang rahsia dan dia mencari kerana di sini hanya ada kisah manusia-manusia yang biasa. Lelaki berkasut merah yang penuh rahsia, anak muda yang berwajah dingin, perempuan serba hitam yang tidak pernah gusar, perempuan berseragam hijau yang penuh prihatin, dan watak-watak lainnya yang berwarna seperti pelangi.

Kita akan menemukan lelaki berkasut merah yang punyai masa silam yang penuh rahsia. Tidak ada siapa tahu berkenaan rahsianya selain seorang tok imam tua.

Sebelum itu, kita juga akan menemukan seorang anak muda yang berwajah dingin, yang gemar merenung tajam, dan tidak mungkin dibantah katanya.

Kedua-dua mereka punyai misi yang sama atas sebab yang berbeza. Mereka berdua mencari manusia-manusia yang . Pada waktu yang sama, mereka juga dicari oleha manusia-manusia yang punya agenda rahsia.


Cerita Bahruddin Bekri selalunya mempunyai 'sesuatu' bagi aku tetapi kecenderungan penulis yang sering menjadikan Sarawak sebagai latar tempat dalam karya-karyanya membuatkan latar ceritanya seolah-olah hanya berlaku di sekitar negeri Sarawak. Mungkin kerana penulis berasa lebih dekat dengan Sarawak kerana penulis adalah orang Sarawak. Aku pun pernah juga ditegur kerana sering menggunakan bandar Kuantan sebagai latar tempat :)




Fendy mahu beli PSP tetapi wang tabungnya tidak cukup. Tidak mengapa, dia sanggup bekerja sebagai pengasuh sambilan.

Pengasuh sambilan? Hai, menjaga adik sendiri pun malas, bolehkah menjaga anak orang lain? Sangkanya menjaga adik orang lain lebih mudah.

Semua cabaran dan kesusahan ditempuhi dengan sabar dan penuh semangat waja demi sebuah PSP!


Novel ini aku beli kerana aku tertarik dengan sinopsisnya selain jalan ceritanya yang ada kena-mengena dengan sebuah manuskrip aku yang berkaitan dengan pengasuh. Bukan ingin meniru tetapi sekadar ingin mengetahui perspektif daripada sudut penulis lain tentang tema yang sama. Tema yang sama tetapi tidak bermakna jalan ceritanya juga sama ya.


*Tiga manuskrip sebelum akhir tahun, sempatkah?

Tiada ulasan: