Jemput LIKE page ini :))

Pengerah Jemari

Tentang Aku

Foto saya
Suka menulis, dengar lagu, baca novel dan berangan.

Sabtu, 23 September 2017

Poyo Suamiku

Berita baik!

Kepada sesiapa yang mengikuti siri komik Lawak Budak Sekolah oleh Poyo, khabarnya buku kelima sedang dicetak!

Berbeza dengan LBS 1-4, buku kelima ini merupakan karya tribute daripada rakan-rakan, kenalan dan pembaca-pembaca karya Poyo. Maka, cerita-cerita yang ditampilkan banyak berkisah tentang perkenalan dan persahabatan mereka dengan arwah.

Walaupun saya isteri arwah, tapi saya tak ada sumbangkan apa-apa karya memandangkan saya tak ada kekuatan untuk menulis tentang arwah. Baru tulis sikit, air mata sudah bercucuran.


Rasanya mungkin tak ramai yang tahu bahawa Poyo dan Ilmar Imia adalah suami isteri. Ada yang tahu saya isteri Poyo tapi mereka tak tahu yang saya seorang penulis novel. Bagi kami, lebih baik begitu. Jadi, tak adalah isu siapa tumpang populariti siapa. Haha. Namun begitu, kami saling menyokong antara satu sama lain. Masing-masing berusaha keras untuk menempatkan karya masing-masing dalam dunia penerbitan tanah air.

Kami berkenalan pada tahun 2009 dan pertama kali bertemu ketika Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur di PWTC. Pada waktu itu, saya merupakan editor komik Oka manakala arwah suami pula baru sahaja menghasilkan komik solo kedua bersama Komik M iaitu Kecemprengman. Ketika itu saya belum bergelar penulis novel dan masih mencari tapak. Namun, arwah suami banyak memberi dorongan dan kata-kata semangat kerana pada waktu itu saya sedang menunggu jawapan daripada penerbit KarnaDya untuk manuskrip My Honey Hani sejak tahun 2008.

Kami pernah berhasrat untuk menghasilkan sebuah buku bersama. Saya menulis dan arwah melukis. Namun, mungkin kami tidak berjodoh dalam buku kerana kami sudah dijodohkan dalam kehidupan ini.

Orang kata cinta pertama memang susah nak dilepaskan, apatah lagi cinta pertama itu suami sendiri T_____T

Tiada ulasan: