Jemput LIKE page ini :))

Pengerah Jemari

Tentang Aku

Foto saya
Suka menulis, dengar lagu, baca novel dan berangan.

Jumaat, 20 Oktober 2017

Drama Jepun VS Drama Korea

Dalam sibuk-sibuk siapkan manuskrip, sempat lagi dok melayan drama kat Viu. Kalau dah layan drama tu, tak ada maknanya sibuk siapkan manuskrip. Hu hu. Itulah, sekali dah layan, terpaksalah layan sampai habis. He he. Alasan!

Tapi sebenarnya tak rugi pun layan drama-drama ni sebab kadang-kadang bila layan drama-drama ni la idea jadi bercambah dan berkembang. Lebih-lebih lagi bila drama tu ada kena-mengena dengan manuskrip kita.

Sejak akhir-akhir ini, saya lebih banyak menonton drama Jepun sebab episodnya tak banyak dan ada isi. Berbanding drama Korea, drama Jepun ni kurang sikit elemen cintan-cintun dan agak berat (serius). Tapi dia orang bijak susun plot cerita untuk buat penonton tertanya-tanya dan tak sabar nak tahu kesudahannya. Yang bestnya, drama Jepun ni tak panjang sangat. Setakat 7-10 episod aje.

Tapi ada juga cerita yang tak habis tengok sebab ceritanya terlalu ngeri dan berat serta jalan cerita berselirat T______T

Ghostwriter

Wonderful Single Life


Kalau drama Korea pula memang macam-macam rencah yang ada. Pendek kata, kalau nak cerita yang fun-fun dan santai, bolehlah layan drama Korea. Tapi drama Korea pertama yang saya tengok tak berapa nak ada elemen cinta ialah Radiant Office. Ceritanya lebih menjurus pada politik dalam ofis. Elemen cinta pun tak berapa ditonjolkan sangat.


Radiant Office


Kebetulan manuskrip yang sedang saya usahakan sekarang pun lebih menjurus pada kerjaya dan hubungan dengan rakan sekerja. Jadi, drama ni memang banyak membantu dari segi susunan plot dan pembinaan perwatakan bagi setiap watak. Walaupun elemen cinta ada sipi-sipi aje tapi jalan ceritanya masih menarik untuk diikuti. 

Okey, berhenti layan drama! Siapkan manuskrip cepat supaya pesta buku tahun depan ada novel baharu untuk dihadiahkan kepada pembaca (^_____^)

Tiada ulasan: