Jemput LIKE page ini :))

Pengerah Jemari

Tentang Aku

Foto saya
Suka menulis, dengar lagu, baca novel dan berangan.

Isnin, 26 Januari 2009

Apabila Pemilik Nama Itu Benar-benar Wujud ...

Biasanya penulis novel ataupun cerpen pasti memilih nama watak yang sedap didengar ataupun lain dari yang lain. Mungkin jugak nama yang jarang-jarang digunakan oleh penulis lain bagi mencipta kelainan. Apa ada pada nama? Bagi aku, nama watak yang aku gunakan dalam setiap novel aku sangat berbeza antara satu sama lain kerana aku tak suka menggunakan nama yang sama untuk dua cerita yang berbeza. Bukan saja pembaca yang akan keliru malah mungkin aku yang sebagai penulis pun akan turut keliru sama. Lebih-lebih lagi bila buat banyak cerita dalam satu masa.

Baru-baru ini aku dikejutkan dengan sapaan seorang individu yang mana namanya aku gunakan dalam salah satu e-novel aku. Pada mulanya aku ingatkan dia team Hujan yang mahu menegur aku tentang cerita aku yang mungkin kurang tepat mengenai Hujan tapi aku takkan mudah panik kerana aku sudah mendapat green light daripada Noh, yakni vokalis Hujan sendiri untuk menggunakan nama band mereka dalam cerita aku. Walaupun pihak penerbit menasihati aku supaya menukar nama band itu tapi aku rasa tak best pulak kalau tukar sebab apa yang aku tulis biasanya lahir dari isi hati aku sendiri. Aku lebih suka yang real and really exist.

Kenapa Hujan aku mintak permission untuk guna nama dia orang tapi senior aku tu tak? Sebab pertama, aku ingatkan benda tu perkara kecik aja dan takkan memberikan apa-apa pengaruh memandangkan aku hanya menggunakan namanya dan bukan karakternya. Aku rasa nama tu unik dan setakat ni aku belum pernah jumpa lagi nama tu dalam mana-mana novel ataupun e-novel yang aku baca. Sebab kedua, aku dengan dia tak pernah bertegur sapa dan mungkin jugak dia tak pernah kenal aku. Aku bukan tergolong dalam golongan pelajar popular di sekolah. So, aku rasa tak apa kut kalau aku guna nama dia. Lagipun kita orang bukannya jumpa dah pun.

Tapi itu cuma anggapan aku. Siapa sangka nama watak dalam e-novel aku tu menemukan aku dengan the real character in this reality world. Haha ... sungguh tak ku sangka. Jangan marah ya, Che Wan. Tu semua cuma rekaan. Anyway, terima kasih jugak sebab tolong promote blog tu secara tak langsung..ahak.. Jangan lepas ni pengetua pulak nak saman aku sudah. Aku ni dahlah tanam anggur aja. :D

9 ulasan:

MaY_LiN berkata...

coz..dia la d ati..
hihi..
xgitu..

Ilmar Imia berkata...

uih ... bahaya tu! :D

MaY_LiN berkata...

haha..
tapi kenangan d kepala xmudah nak padam tau..
lelebih lagi org 2 slalu d hati..

Ilmar Imia berkata...

klu org tu slalu di hati, kat hati la susah nak padam. Napa kat kepala pulak? Hehe ...

MaY_LiN berkata...

sebabnye senang jer..
kat kpl..akan ingat sume kenangan2..
walaupon kite xb'terus terang..
yang manis,masam,payau,tawar..
org kate..xdpt tgk org nye..
dpt tgk bumbung umah pon jd la..
lg2 tgk gmba2 lame..
bukak la segala hikayat dolu kala..
coz org tu da lekat kat ati kite..

Ilmar Imia berkata...

umah dia pun xtau, cmne nk tgk bumbung umah! hehe ... nyway tu kisah zaman sekola la. Suka2 ja. Abes sekola, tak ingat dah la :D

MaY_LiN berkata...

tp best tau..bole pikir blik..
lg2..dpt tgk gmba 'org tue'..
sipi2 pon xper..
sume gmba..candid..gmba curik..
huhu..
angau sungguh..

Ilmar Imia berkata...

eh, watpe susah2 amek gamba curi, dlm majalah sekolah kan ada gamba :D

MaY_LiN berkata...

memang la..lagi2..
yang d minati tu ader jwtn kat club or pesatuan..
haha