Jemput LIKE page ini :))

Pengerah Jemari

Tentang Aku

Foto saya
Suka menulis, dengar lagu, baca novel dan berangan.

Khamis, 26 Ogos 2010

Mengapa Aku Suka Novel Ini?

Tanpa teragak-agak, aku terus cari novel hasil karya Kusyi Hirdan ini di kedai buku berhampiran apabila dapat tahu buku ketiga untuk siri ini sudah terbit. Tetapi sayangnya, belum ada. Jadi, apabila aku dapat tahu yang seorang teman mahu ke PTS, aku terus kirim buku ini daripadanya. Lagipun, dia juga seorang penulis PTS, jadi mesti boleh dapat diskaun! Hehe...

Dan sejurus aku dapat buku ini daripadanya, aku terus mula membaca. Seperti dua buku pertama, jalan ceritanya juga sangat menarik dan berjaya membuatkan aku tidak makan, tidak minum, tidak mandi, tidak buka komputer dan sanggup berjaga malam semata-mata hendak mengetahui kesudahan Izaz Noraini sebagai pengetua Kolej Elita. Sayangnya, tiada kesudahan juga kerana cerita ini akan bersambung lagi.


Izaz Noraini masih di Kolej Elita. Status sebagai pengetua sebuah kolej berprestij tidak menghalangnya menjadi pelajar yang komited. Komitmen sebagai pengetua menuntut perhatian yang penuh daripadanya hingga Johana berasa dipinggirkan. Pelbagai masalah muncul di kolej seperti isu disiplin pelajar, isu sabotaj, isu khabar angin dan ugutan. Dapatkah Izaz Noraini terus bertahan?


Nampak gayanya, kenalah menunggu lagi. Jadi, sementara hendak menunggu sambungan siri ini, bolehlah aku baca novel yang ini pula yang mana watak-wataknya masih sama dengan siri "Mengapa Aku..." tetapi dalam versi Zara pula.


Mengisahkan berkenaan watak Zara Tan Sri Zamanis yang berusia sembilan belas tahun. Pelajar yang pandai, lasak, berani dan sedikit tomboy. Dia tidak pernah mengambil PMR kerana malas dan mengulang pada tahun berikutnya. Ini membuatkan usia Zara ketika mengambil SPM pada usia sembilan belas tahun. Zara pernah digelar samseng kerana hidupnya terlalu sosial.

Selepas tamat SPM, Zara meminta kerja sementara di Kolej Elita. Izaz, Pengetua Kolej Elita memberi jawatan penjaga kafe siber. Semua kawannya mahu ke luar negara mengambil short course tetapi Zara tidak mahu pergi ke luar negara dan mahu kekal di Kolej Elita.

Dalam misinya kali ini, Zara bersekongkol dengan Mak Cik Rohana, pekerja kantin bagi menjodohkan Ali dan Izaz. Tetapi dia perlu berlawan dengan Normawar yang mahu menjadikan Izaz sebagai ibu tirinya.

Pada masa yang sama dia perlu bekerjasama dengan Normawar. Adakah misinya berjaya?



Tetapi, bila pula novel ini akan berada di kedai buku yang berdekatan dengan rumah sewa aku itu? Haish...

Tiada ulasan: