Jemput LIKE page ini :))

Pengerah Jemari

Tentang Aku

Foto saya
Suka menulis, dengar lagu, baca novel dan berangan.

Ahad, 9 Jun 2013

Nama Watak

Walaupun pada hakikatnya nama tu bukanlah sesuatu perkara yang besar dalam sesebuah cerita tapi adakalanya nak cari nama wataklah yang paling susah. Bagi saya, nama watak juga memainkan peranan dalam menaikkan mood menulis. Kalau tak dapat nama watak yang sesuai, memang macam tak ada mood pula nak menulis.
 
Contohnya untuk sebuah manuskrip kanak-kanak ini, saya sudah puas memerah otak memikirkan nama yang sesuai untuk watak utama ini tapi tak ada suatu nama pun yang terlintas dalam kepala. Sudahnya, cerita pun entah ke mana. Tapi bila dah dapat nama watak, lancar saja jari-jemari ni menekan papan kekunci. Hehe~
 
Untuk cerita kanak-kanak biasanya saya akan gunakan nama yang mudah nak diingat macam Aina (Aina Masuk Asrama), Wawa (Mama Sayang Wawa), Amalina (Aku Nombor Satu) dan Zara (manuskrip dalam pembikinan). Memandangkan sekarang saya menjadi penonton setia Masterchef Selebriti, jadi nama Syanie dan Enot pun macam melekat kuat dalam kepala. Mungkin sebab nama dia orang simple dan mudah disebut.
 
Kalau tak silap, rasanya macam dah banyak novel yang guna nama Zara ni. Tapi tak kisahlah, hati dah berkenan dengan nama tu. Huhu~

Tiada ulasan: