Jemput LIKE page ini :))

Pengerah Jemari

Tentang Aku

Foto saya
Suka menulis, dengar lagu, baca novel dan berangan.

Rabu, 18 Jun 2014

Kuih Raya Saya yang Pertama

Puasa pun belum tapi saya dah gigih cari resepi kuih raya dalam Internet. Hehe~ Dan rupa-rupanya ada kuih yang senang nak dibuat. Cuma perlukan Cornflakes dan coklat masakan!

Begitu senang?



TAMBAH



Cairkan coklat masakan, kemudian gaulkan dengan Cornflakes sampai sebati. Bila dah sebati, masukkan ke dalam cawan kertas dengan sudu kecik. Kalau nak menarik, letakkan gula manik yang warna-warni tu. Ada juga yang letak badam. Terpulang pada cita rasa masing-masing.

Dan inilah hasilnya...


Cornflakes Coklat


Kalau tahu ada resepi yang senang macam ni, dah lama saya buat. Ahak~ Selama 29 tahun hidup, inilah kali pertama saya buat kuih raya sendiri. Sebelum ni cuma tolong-tolong mak aje. Entah kenapa tiba-tiba rasa nak buat kuih raya sendiri tahun ni.

Mungkin sebab selalu beli kuih tapi rasanya tak seberapa. Tambahan pula, tahun ni adalah tahun kedua saya akan menyambut hari raya sebagai isteri orang. Jadi, sampai bila nak beli 'kuih tunjuk' aje, kan?

Lepas ni nak buat kuih Coklat Crispy Badam pulak. Sama aje, cuma perlukan coklat masakan, badam dan crispy. Alah, kita buat yang senang-senang aje dulu. Nanti bila dah pro, baru buat kuih yang susah sikit. Hee~

Tiada ulasan: