Jemput LIKE page ini :))

Pengerah Jemari

Tentang Aku

Foto saya
Suka menulis, dengar lagu, baca novel dan berangan.

Khamis, 7 Oktober 2010

Coklat Keju

Beberapa hari ini aku tiada idea untuk menulis, jadi aku hanya membaca. Bertambah lagi koleksi novel aku padahal sudah tiada ruang untuk menyimpan buku-buku itu. Selepas 'Lelaki Berkasut Merah', aku baca novel ini. Dalam masa sehari sahaja sudah tamat. Tolak waktu kerja sebab aku baca pada waktu malam sahaja.


Siapa sangka keju dan coklat dapat 'bersatu' dalam hidangan pisang? Begitulah kisah Aqil dan Raisya. Safiy Aqil yang pernah menghidap Sindrom Asperger menuntut di UTM. Dia suka memencilkan diri dan tidak bergaul dengan sesiapa. Siapa sangka, abang tirinya, Rafa'e belajar di tempat yang sama, dalam jurusan yang sama. Rafa'e bukan sahaja menabur fitnah terhadap Aqil di hadapan Raisya malah di hadapan ayah mereka, Dato' Hamdan sehingga Dato' Hamdan membenci Aqil sekeluarga. Pada semester ini, sudah tiga kali Aqil mengulang subjek yang sama. Pada semester ini juga, dia 'terpaksa' berkenalan dengan Raisya.

Raisya berjaya mengubah Aqil, dari seorang yang pendiam dan lokek senyuman, kini Raisya berjaya membuatkan Aqil menguntum senyuman. Aqil juga kembali bersemangat untuk menamatkan pengajiannya. Siapa sangka, hujan di tengah hari. Ada seseorang mengoyak lukisan AutoCad Raisya pada hari penilaian. Lukisan Aqil turut sama dikoyak. Angkara siapakah ini?

Aqil ibarat sudah jatuh ditimpa tangga. Hanya kerana kehilangan handset, Aqil lewat menerima berita kematian ibunya. Aqil ditimpa kemalangan. Namun, kemalangan itu membongkar segala kejahatan Rafa'e dan ibunya. Raisya setia menemani dan memberikan sokongan moral kepada Aqil. Akhirnya keju (Aqil) dan coklat (Raisya) bersatu dalam perhubungan jarak jauh.



Nama Rose Harissa bukanlah nama yang asing bagi aku tetapi aku tidak pernah membaca novel karya penulis ini. Ada suatu hari itu, aku terlink ke blog dia. Terus aku jadi tertarik dengan gaya penulisannya. 'Seperti Keju & Coklat' adalah novel pertamanya yang berjaya buat aku rasa hendak beli. Mungkin kerana ceritanya tidak terlalu berat dan sesuai untuk remaja. Eh, aku remaja lagikah? Muahahah...