Jemput LIKE page ini :))

Pengerah Jemari

Tentang Aku

Foto saya
Suka menulis, dengar lagu, baca novel dan berangan.

Rabu, 8 Disember 2010

3 Campur 1

Entah mengapa susah benar hendak menemui dua buah novel yang aku hendak beli yakni Kamilah Kembar Diraja (Aizam Aiman) dan Semanis Coklat (Rizai Reeani) walaupun khabarnya sudah berada di pasaran. Cari di Kepong, tidak jumpa. Cari di Kuantan, lagilah tidak jumpa. Sudahnya, aku beli sahajalah apa-apa novel yang nampak menarik di kedai buku. Antaranya novel terbitan Jemari Seni ini.


I

ARGHHH! Khairina menjerit kuat. Bengang sungguh dia dengan abang-abangnya.

“Menjerit sampai nak cair tahi telinga aku,” rungut Along.

“Oit! Kau orang ingat benda senang ke? Susahhh!” omel Khairina.

“Susah apa ke bendanya? Senang aje. Suruh kahwin aje. Itu pun susah ke nak faham?” Mata Angah membuntang.

II

“Nah ni gambar adik kami!”

Hakimi ambil gambar tu. Aduhai!

“Oit! Tenung lama-lama nampak,” Acik berdeham kecil.

Hakimi kembali ke alam nyata. Dia tersengih seketika.

“Cantik adik kau orang ni ya, adik betul ke adik angkat?” soal Hakimi.

III

Kenyataan berani mati yang diluahkan oleh Hakimi tadi benar-benar meruntun hatinya. Tapi dia buat-buat selamba badak. Padahal jantung dia macam nak terjatuh keluar; melompat-lompat macam katak.



Sekarang baru sampai bab 3. Apabila ada mood nanti, baru aku sambung baca.


* * * * *


Aku bukanlah orang bahasa tetapi aku kurang berkenan dengan novel yang menggunakan bahasa rojak seperti camtu, camni, nape dan sebagainya. Bukankah jumlah halaman untuk setiap novel itu terlalu banyak? Jadi, tidak perlulah hendak menjimatkan ruang dengan menggabungkan perkataan-perkataan itu.

Walaupun tidak menggunakan Bahasa Melayu Tinggi (BMT), sekurang-kurangnya biarlah bahasa Melayu yang betul. Bak kata staf sebuah syarikat penerbitan yang pernah aku temui, "Asalkan perkataan itu wujud dalam kamus." Apa-apa pun, terpulanglah pada prinsip sesebuah syarikat penerbitan itu.

Tiada ulasan: