Jemput LIKE page ini :))

Pengerah Jemari

Tentang Aku

Foto saya
Suka menulis, dengar lagu, baca novel dan berangan.

Rabu, 1 Disember 2010

Mari Menjadi Kanak-kanak!

Hendak tunggu Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur masih jauh. Jadi, apa kata kau orang berkunjung ke Pesta Buku Kanak-kanak Kuala Lumpur di PWTC pada 22 hingga 26 Disember ini.

Pelbagai buku dan aktiviti menarik menanti kau orang! Untuk jadual aktiviti, kau orang boleh layari laman web ini. Para penulis Astana Novella juga akan turut berada di sana :D



“Jangan senyum!” tegur ibunya dengan segera sambil menepuk meja.

Olan tersentak. Senyumannya pudar. Dia cuma menggeleng. Diteguk madu yang terhidang dalam mangkuk di hadapannya. Ibu, ayah dan neneknya juga menghirup madu masing-masing dalam diam. Semuanya berwajah muram.

Apa akan terjadi jika senyum itu menjadi satu kesalahan besar? Begitulah yang terjadi kepada penduduk Lembah Masamian yang hidup di bawah tanah. Mereka tidak dibenarkan senyum dan jika senyum mereka akan ditangkap dan dimasukkan ke dalam penjara.

Bagaimanapun, Olan yang telah diserang seekor burung telah tersesat di luar lembah itu dan menempuh pelbagai pengalaman baru. Berjayakah Olan pulang ke rumahnya dan mengubah undang-undang yang aneh itu?



Kenapa tiba-tiba ada gambar novel ini? Sebab aku baru sahaja selesai membaca novel ini. Hehe. Daripada sinopsisnya, mesti kau orang dapat agak yang cerita ini cerita fantasi, bukan? Aku pun tidak tahu mengapa aku sering membaca cerita fantasi sejak akhir-akhir ini. Mungkin kerana si penulis itu kawan ataupun kenalan aku. Nasib baik cerita-cerita fantasi mereka boleh masuk dengan aku. Hehe.

Walaupun aku bukan peminat tegar genre fantasi, tetapi aku tahu apabila sudah namanya fantasi, pastilah ada adegan-adegan yang tidak masuk dek akal. Rasa hendak tergelak juga apabila membaca komen-komen pembaca yang mengatakan mereka kecewa kerana sesuatu cerita fantasi itu tidak logik. Bagi aku, soal nama watak ataupun nama tempat yang pelik bukan suatu masalah apabila sesuatu cerita itu termasuk dalam genre fantasi.

Bahkan aku kagum akan penulis genre ini kerana mereka mampu berfikir di luar kotak dan kreatif dalam membina imaginasi cerita yang adakalanya tidak tercapai dek akal bak kata pembaca tersebut.

Tiada ulasan: