Jemput LIKE page ini :))

Pengerah Jemari

Tentang Aku

Foto saya
Suka menulis, dengar lagu, baca novel dan berangan.

Selasa, 1 Februari 2011

Aku, Novel dan Muzik

Oh, hari ini sudah 1 Februari. Maka, aku perlu melawan sikap malas dan menepis segala bentuk godaan yang melalaikan untuk menyiapkan manuskrip penuh "Belum Ada Jodoh". Maklumlah sudah beberapa kali aku melanggar deadline yang aku tetapkan sendiri. Dari November bertangguh ke Disember, Januari dan sekarang sudah masuk Februari.

Masalahnya, aku sering tidak berpuas hati dengan jalan ceritanya. 20 bab awal sudah okey, tetapi bila masuk 20 bab yang akhir, aku asyik ubah sahaja. Sebab itulah cerita ini lambat siap. Huhu.

Kebiasaannya, aku sering ditemani lagu-lagu ketika menggarap sesebuah manuskrip. Adakalanya aku rasa lagu-lagu ini sangat membantu apabila liriknya dihayati kerana adakalanya idea boleh datang daripada isi sesebuah lagu itu. Aku pernah berangan-angan hendak menerbitkan sebuah album soundtrack bersama novel aku. Alah, seperti filem yang ada lagu soundtrack. Tetapi itu semua cuma angan-angan. Maklumlah, novel aku pun tidaklah segah mana untuk dibuat soundtrack.

Ketika menerbitkan novel "Budak SMART" dahulu, aku pernah terfikir hendak menerbitkan CD yang mengandungi lagu-lagu yang terdapat dalam novel itu. Tetapi apabila mengenangkan banyak perkara yang perlu diambil kira, akhirnya aku pendamkan sahaja. Hendak meminta kebenaran daripada pemilik lagu untuk memuatkan lirik lagu mereka dalam sebuah novel juga sudah satu hal, inikan pula hendak menghimpunkan lagu-lagu mereka dalam sebuah CD. Jika FVT dan Missing Chapter, mungkin tiada masalah memandangkan mereka kawan aku dan bergerak secara indie, jadi tidak membabitkan syarikat rakaman.

Tatkala menyiapkan manuskrip "Belum Ada Jodoh" ini pula, aku lebih senang ditemani lagu-lagu cinta garapan indah Melly Goeslaw yakni lagu-lagu daripada soundtrack filem "Ada Apa Dengan Cinta?", "Eiffel... Aku Jatuh Cinta", "Tentang Dia" dan "Apa Artinya Cinta?". Kali ini, aku berazam untuk menyiapkan manuskrip ini sebelum kembali bekerja selepas cuti Tahun Baru Cina. Tolong doakan aku supaya aku menjadi lebih rajin dan bersemangat ya :)

Tiada ulasan: