Jemput LIKE page ini :))

Pengerah Jemari

Tentang Aku

Foto saya
Suka menulis, dengar lagu, baca novel dan berangan.

Sabtu, 24 Julai 2021

Kenapa sampai tahun 2015 saja?


Antara karya novel yang dihasilkan dari tahun 2010 hingga 2015.


Karya terakhir iaitu Bukan Tak Suka sebenarnya disiapkan dalam waktu saya cuti berpantang anak sulung. Jadinya, lepas novel ini siap, saya pun mula sibuk dengan kehidupan sebagai seorang ibu. Ada juga curi-curi masa tulis novel tapi nak siapkan pada waktu itu macam agak mustahil rasanya. Tambahan pula, waktu itu suami sedang sibuk menyiapkan karya terbaharu beliau. Jadi, saya rela undur diri dan beri ruang kepada beliau untuk siapkan karyanya. Rupa-rupanya itulah karya terakhir daripada beliau T_____T

Hanya selepas arwah suami saya meninggal dunia iaitu awal tahun 2017, saya mula mencari sesuatu yang boleh buat saya sibuk. Saya menulis sedikit-sedikit saja. Cuba asah kembali skill yang dah tumpul. Kemudian, saya kembali bekerja di ibu kota. Waktu ini saya sudah berpindah rumah dan tinggal di rumah bujang bersama beberapa teman serumah yang lain. Jadi, ada banyak masa terluang. Daripada tak buat apa-apa, saya pun buat keputusan untuk kembali menulis. 

Sambil menulis novel, ada beberapa peluang menulis datang. Makanya, saya lebih memberikan tumpuan terhadap kerja-kerja penulisan yang mempunyai deadline. Jika ada masa terluang, baru saya akan sambung menulis novel. 

Dan pada tahun 2019, saya menerima berita dua manuskrip novel yang dihantar kepada dua syarikat penerbitan lulus untuk diterbitkan. Satu novel dan satu novel mini sebenarnya. Pada asalnya, novel mini ini ditulis untuk jualan pesta buku tahun 2020. Cover pun sudah siap! Cuma tinggal nak cetak saja. Tiba-tiba, Covid pula datang dan pesta buku terpaksa ditangguhkan. InsyaAllah, jika ada rezeki, Kerana Dia... Kamu! dan Pikat Hati Bos! akan menemui pembaca juga suatu hari nanti...

Tiada ulasan: