Jemput LIKE page ini :))

Pengerah Jemari

Tentang Aku

Foto saya
Suka menulis, dengar lagu, baca novel dan berangan.

Selasa, 7 September 2010

FP Junior

Beberapa minggu yang lalu, aku ke kedai buku MPH untuk mencari bahan bacaan baru untuk dibaca. Tiba-tiba rasa hendak kembali ke zaman kanak-kanak dahulu, makanya aku membeli tiga buah novel awal remaja terbitan Fajar Pakeer ini yang mana setiap satunya berharga RM10.90. Murah, bukan? Mestilah, sebab jumlah muka suratnya pun tidak banyak. Hanya sekitar 130 halaman.


“Nama kau apa?” sergah satu suara membuatkan gadis berwajah halus bertudung litup itu tersentak.
Dengan rasa takut dia menjawab, “Aleya.”
“Bagus, mulai sekarang nama kau Nunu. Aku Nana dan yang ni Nini.”
“Tapi…”
“Peraturan pertama, aku tak suka orang bantah apa yang aku cakap,” potong Nana sambil merenung Nunu.

Kematian kedua ibu bapa memaksa mereka tinggal di Rumah Anak Yatim Prajurit. Di situ mereka mula berkenalan dan rapat. Apa sahaja dilakukan bersama. Tapi satu hari akibat kedegilan mereka, mereka dihukum.

Nana, Nini dan Nunu semakin membenci Bonda. Tak kurang juga Geng Alif Ba Ta yang sengaja mengacau mereka. Akhirnya Encik Samad, pengetua Rumah Anak Yatim Prajurit mengambil keputusan memisahkan mereka.

Dapatkah mereka dipisahkan dan bagaimana pula hubungan Nana, Nini dan Nunu dengan Bonda?




Aku buka mata, aku nampak dia. Dia hantu atau manusia? Sering kali aku berkata kepada diri sendiri, Jangan buka mata... Jangan buka mata...

Alia, seorang pelajar tingkatan tiga, meragui pandangan matanya. Dia boleh melihat makhluk atau lembaga yang tidak dapat dilihat oleh pandangan manusia biasa. Dia boleh berkomunikasi dengan mereka dan yang mengerikan, dia sering diburu oleh makhluk-makhluk ini, tidak kira tempat dan masa. Sehinggakan Alia takut untuk membuka matanya. Gusar akan terlihat sesuatu yang menyeramkan.

Bila aku buka mata, aku nampak mereka. Rambut panjang, kusut masai. Mata mereka sentiasa bulat dan merah. Pandangan mata yang tidak pernah mesra. Bau mereka, ada yang busuk, sebusuk-busuknya dan ada yang wangi, sewangi-wanginya. Kenapa aku selalu diburu oleh mereka? Apa yang mereka mahu sebenarnya? Haruskah aku terus menutup mata?




Rezaimen dan rakan-rakan sekali lagi mengembara ke alam misteri. Ketika mereka meninjau kawasan kedua yang akan dibangunkan Darwis, papa Rezaimen, terdapat banyak daun gergasi di situ. Ketika sedang mengutip daun itu untuk dijadikan kenangan, Falda Akma menjumpai kunci emas yang sangat kecil.

“Hei, kau nak buat apa tu, Isha?” Falda Akma yang terkejut terus menjerit.
“Aku nak bukalah,” balas Irisha Myra selamba.
“Bahaya!” Namun tidak sempat Falda Akma menghalangnya, Irisha Myra sudah pun memulas kunci emas kecil yang dimasukkan ke dalam pintu itu.

Tiba-tiba sahaja Irisha Myra terasa tangannya ditarik masuk. Dia memegang tangan Rezaimen yang ada di sebelahnya ketika itu. Rezaimen yang terkejut memegang tangan Falda Akma dan Falda Akma dengan spontan memegang tangan Dinzly. Mereka bersama-sama ditarik masuk ke dalam pintu kecil itu.

Apakah cabaran yang menunggu mereka di sana? Ikuti pertemuan Rezaimen, Dinzly, Falda Akma dan Irisha Myra dengan Gergasi Mons, penduduk Kamping Renfen yang pelik serta Pawang Remen.


Selesai membaca buku kedua, tiba-tiba satu idea menerjah ke kepala aku. Ya, aku juga mahu mencuba cerita sebegini. Makanya, aku pun mula mengarang :)

Tiada ulasan: