Jemput LIKE page ini :))

Pengerah Jemari

Tentang Aku

Foto saya
Suka menulis, dengar lagu, baca novel dan berangan.

Ahad, 12 September 2010

S Bukan Miss Epal

Dua buah novel lagi yang aku sempat baca iaitu "Miss Epal" dan "S Untuk...". Kedua-dua buah novel ini adalah terbitan PTS Profesional. Menariknya, novel keluaran PTS Profesional agak berbeza dengan novel-novel remaja terbitan syarikat penerbitan yang lain kerana novel-novel PTS Profesional turut mengandungi info-info dan maklumat yang mempunyai kaitan dengan jalan ceritanya.

Seperti novel "Miss Epal", novel ini turut memaparkan sedikit tips dan maklumat mengenai motivasi diri memandangkan novel ini mengisahkan tentang seorang gadis yang mempunyai azam untuk mengubah dirinya kepada yang lebih baik.

Siapa Miss Epal? Gadis kecil yang bercita-cita tinggi. Impiannya mahu mengubah dunia di sekelilingnya. Cintanya pada warna hijau epal dan memakai haruman epal menyebabkan dia digelar Miss Epal. Tanpa impian, mimpi tidak akan jadi nyata. Mampukah Miss Epal mencapai matlamatnya?


Manakala novel "S Untuk..." ini pula sangat bermanfaat untuk dibaca oleh remaja yang bercita-cita hendak menjadi penulis kerana kandungannya turut menyajikan tip dan cara-cara hendak memulakan sesebuah manuskrip bagi mereka yang baru hendak berjinak-jinak dengan penulisan.

Walaupun Shaira sayangkan sekolah lamanya, dia terpaksa meninggalkannya. Dia mula berasa sunyi. Mencari kawan baru begitu sukar kepadanya. Sehinggalah selepas dia membaca hasil nukilan Pak Samad iaitu Sasterawan Negara yang dihormati. Dia mula memupuk sayangnya kepada sesuatu. Apakah ia? Rahsia di sebalik huruf S...


Suatu pendekatan yang baik dalam menyalurkan maklumat kepada golongan remaja dan menunjukkan yang novel itu bukan sekadar bahan bacaan picisan.

Tiada ulasan: