Jemput LIKE page ini :))

Pengerah Jemari

Tentang Aku

Foto saya
Suka menulis, dengar lagu, baca novel dan berangan.

Rabu, 1 September 2010

Gelak Itu Tidaklah, Cuma Tersengih

Patutnya waktu-waktu sekarang orang dok sibuk membeli-belah untuk persiapan hari raya tetapi aku pula sibuk membeli-belah novel. Hehe... Jika diikutkan, semua kedai buku itu sama sahaja, jual buku. Tetapi yang peliknya, aku tetap membeli novel di setiap kedai buku yang aku jejaki. Antaranya novel ini.



Lumrah kehidupan seseorang manusia itu mengalami pelbagai peristiwa pahit manis di dunia ini. Begitu juga dengan Rahman. Pelbagai kisah lucu yang terpaksa dihadapinya dalam usaha mengahwini kekasihnya, Maimun.

Bermula dengan ibunya yang dipatuk angsa ketika datang merisik Maimun hinggalah rombongan pengantin yang membawa Maimun telah tersilap ke rumah yang mengadakan kenduri bersunat di kawasan kejiranan rumah Rahman.

Tak cukup dengan itu, Rahman terpaksa berhadapan dengan bapa mertuanya, Pak Brahim yang agak alim orangnya, sedangkan Rahman alim-alim kucing sahaja. Pelbagai kisah haru-biru yang berlaku di rumah Pak Brahim setelah Rahman menjadi menantunya.

Ikutilah juga kisah ketua marhaban, Hajah Meriam yang terpaksa merempit dengan babi semata-mata ingin ke kenduri potong jambul anak kembar Rahman.

Gelak Tergolek… wajib dimiliki!



Apabila membaca judul dan blurb, aku rasa cerita ini menarik tetapi setelah aku membacanya, ermm... okeylah. Boleh tahan. Mengapa aku kata boleh tahan? Sebab aku tidaklah gelak sampai tergolek membaca novel ini. Tersengih itu adalah. Namun begitu, aku tabik dengan penulis ini sebab berani menggunakan nama-nama watak yang jarang-jarang orang guna sekarang.

Apa pun, novel ini tetap mempunyai mesejnya yang tersendiri terutamanya kepada sesiapa yang bakal ataupun baru sahaja mendirikan rumah tangga. Bagi aku, lawak yang disampaikan mungkin lebih difahami oleh pembaca yang sudah cukup umur. Bagi akulah.

Sekarang, aku sedang membaca novel "Zara Misi Mustahil" pula. Akhirnya, aku jumpa juga novel ini :)

Tiada ulasan: