Jemput LIKE page ini :))

Pengerah Jemari

Tentang Aku

Foto saya
Suka menulis, dengar lagu, baca novel dan berangan.

Jumaat, 4 Mei 2012

Dedikasi Khas


Gambar oleh Nash Azly



Aina merupakan anak kelima daripada tujuh orang adik-beradik. Dia mempunyai tiga orang kakak, seorang abang dan dua orang adik. Namun begitu, mempunyai bilangan adik-beradik yang ramai bukanlah suatu perkara yang menyeronokkan baginya. Hal yang demikian kerana dia berasa rimas dan tertekan kerana apa-apa sahaja dia perlu berkongsi dengan mereka. Selepas keputusan UPSR diumumkan, Aina menerima tawaran ke sekolah berasrama penuh. Aina berasa sangat gembira dan teruja kerana hasratnya untuk memasuki asrama penuh tercapai. Namun kebebasan yang diharapkan bukanlah seperti yang dibayangkan. Apakah yang berlaku terhadap Aina? Adakah keputusannya tinggal di asrama merupakan satu penyesalan kepadanya?


Alhamdulillah, akhirnya 'anak' keempat saya lahir ke dunia penerbitan. Sebuah novel kanak-kanak terbitan Ana Muslim. Pada awalnya, memang saya tidak begitu yakin untuk menulis cerita kanak-kanak memandangkan saya pun sudah jauh meninggalkan dunia kanak-kanak. Namun hati saya tergerak untuk mencuba dan tidak sangka diterima untuk diterbitkan.

Sebenarnya, idea cerita ini sudah lama saya peram sebab saya tidak tahu macam mana nak memulakan cerita ini. Masa itu juga, saya ada dua plot cerita. Jadi, saya tidak tahu plot yang mana yang lebih baik. Selepas meminta pendapat seorang teman, saya memilih plot cerita yang pertama yakni berlatarkan sebuah sekolah berasrama penuh.

Dalam menyiapkan rangka cerita, saya juga menghadapi masalah untuk mengembangkan plot cerita memandangkan saya tidak pernah bersekolah di sekolah berasrama penuh. Justeru, di sini saya nak ucapkan jutaan terima kasih kepada dua orang teman penulis yang banyak membantu saya untuk mendapatkan gambaran mengenai kehidupan di sekolah berasrama penuh, iaitu Maria Kajiwa dan Nash Azly. Harapnya menjadilah ya. Sebarang kekurangan, mohon dimaafkan.

Terima kasih juga kepada kawan-kawan yang sudi mempromosikan novel ini dalam Facebook. Harapan saya, semoga pembaca yang membaca novel ini dapat memahami mesej yang cuba disampaikan. Oh ya, novel ini juga saya dedikasikan untuk ahli keluarga saya yang seramai 12 orang tapi sekarang dah jadi 16 orang :)

Tiada ulasan: